Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

اندونزی کجاست؟ همه چیز در مورد اندونزی

اندونزی کشوری است که در سواحل سرزمین اصلی آسیای جنوب شرقی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام واقع شده است. اما این که اندونزی کجاست جای سوال را در ذهن ها می‌گذارد.  این مجمع الجزایری است که در سراسر استوا قرار دارد و مسافتی معادل یک هشتم محیط زمین را در بر می گیرد. جزایر آن را می توان به جزایر سوندا بزرگ سوماترا (سوماترا)، جاوه (جاوا)، گستره جنوبی بورنئو (کالیمانتان)، و سلبس (سولاوسی) گروه بندی کرد. پایتخت، جاکارتا، در نزدیکی ساحل شمال غربی جاوه قرار دارد. در اوایل قرن بیست و یکم اندونزی پرجمعیت ترین کشور آسیای جنوب شرقی و چهارمین کشور پرجمعیت در جهان بود.  

تاریخچه اندونزی

اندونزی قبلا به عنوان هند شرقی هلند شناخته می شد. اگرچه اندونزی تا زمان استقلال به نام رسمی کشور تبدیل نشد، این نام در اوایل سال 1884 توسط یک جغرافی‌دان آلمانی استفاده شد. تصور می شود که از یونانی indos به معنای "هند" و nesos به معنای "جزیره" گرفته شده است. پس از یک دوره اشغال توسط ژاپنی ها (1942-1945) در طول جنگ جهانی دوم، اندونزی استقلال خود را از هلند در سال 1945 اعلام کرد. با این حال، مبارزه آن برای استقلال تا سال 1949 ادامه یافت، زمانی که هلندی ها به طور رسمی حاکمیت اندونزی را به رسمیت شناختند. تا زمانی که سازمان ملل (سازمان ملل) بخش غربی گینه نو را به عنوان بخشی از اندونزی در سال 1969 به رسمیت شناخت که این کشور شکل کنونی خود را به خود گرفت. قلمرو سابق پرتغالی تیمور شرقی (تیمور شرقی) در سال 1976 به اندونزی الحاق شد. با این حال، پس از یک همه پرسی سازماندهی شده توسط سازمان ملل در سال 1999، تیمور شرقی استقلال خود را اعلام کرد و در سال 2002 به طور کامل حاکم شد.

موقعیت جغرافیایی اندونزی

مجمع الجزایر اندونزی یکی از غیرمعمول ترین مناطق جهان را نشان می دهد: محل اتصال اصلی صفحات تکتونیکی زمین را در بر می گیرد، دو قلمرو جانوری را در بر می گیرد و برای هزاران سال به عنوان پیوندی از مردم و فرهنگ های اقیانوسیه و سرزمین اصلی آسیا خدمت کرده است. این عوامل محیط و جامعه بسیار متنوعی را ایجاد کرده اند که گاهی تنها به دلیل حساسیت به فعالیت های لرزه ای و آتشفشانی، نزدیکی به دریا و آب و هوای مرطوب و استوایی به نظر می رسد. با این وجود، یک دولت متمرکز و یک زبان مشترک، اندونزی را با احساس وحدت همراه کرده است. علاوه بر این، با توجه به نقش خود به عنوان یک چهارراه اقتصادی و فرهنگی، این کشور در بسیاری از سازمان های تجاری و امنیتی بین المللی مانند آسه آن، اوپک و سازمان ملل فعال است.

سرزمین اندونزی

اندونزی بزرگترین کشور در آسیای جنوب شرقی است که حداکثر ابعاد آن از شرق به غرب حدود 3200 مایل (5100 کیلومتر) و وسعت آن از شمال به جنوب 1100 مایل (1800 کیلومتر) است. این کشور در بخش شمالی بورنئو با مالزی و در مرکز گینه نو با پاپوآ گینه نو مرز مشترک دارد. اندونزی از 17500 جزیره تشکیل شده است که بیش از 7000 جزیره خالی از سکنه هستند. تقریباً سه چهارم مساحت اندونزی را سوماترا، کالیمانتان و غرب گینه نو در بر گرفته است. سلبس، جاوا و مولوکاس بیشتر مساحت کشور را تشکیل می دهند.

موقعیت طبیعی اندونزی

جزایر اصلی اندونزی با کوه‌های آتشفشانی جنگلی انبوه در داخل مشخص می‌شوند که به سمت پایین به سمت دشت‌های ساحلی پوشیده شده توسط باتلاق‌های آبرفتی انبوه که به نوبه خود در دریاهای کم عمق و صخره‌های مرجانی حل می‌شوند، مشخص می‌شوند. در زیر این سطح، ساختار فیزیکی منحصر به فرد و پیچیده اندونزی، محل اتصال سه بخش عمده از پوسته زمین را در بر می گیرد و شامل مجموعه ای پیچیده از قفسه ها، زنجیره کوه های آتشفشانی، و ترانشه های اعماق دریا می شود. جزیره بورنئو و قوس جزیره ای که شامل سوماترا، جاوه، بالی و زنجیره سوندا کوچک است، در قفسه سوندا، گسترش جنوب توده قاره آسیا قرار دارند. این قفسه از جنوب و غرب توسط ترانشه‌های اعماق دریا، مانند ترانشه جاوا (در پایین‌ترین نقطه آن به عمق حدود 7450 متر)، که مرز واقعی قاره را تشکیل می‌دهند، محدود شده است. گینه نو و جزایر مجاور آن، احتمالاً از جمله جزیره هالماهرا، در قفسه ساهول قرار دارند که گسترش شمال غربی توده قاره استرالیا است. این قفسه از شمال شرقی توسط یک سری از فرورفتگی های اقیانوسی و از سمت شمال غربی توسط فرورفتگی ها، زنجیره ای از صخره های مرجانی و مجموعه ای از پشته های زیردریایی محدود شده است. سومین واحد اصلی پوسته زمین در اندونزی گسترش کمربند کوه هایی است که ژاپن و فیلیپین را تشکیل می دهد. کوه‌ها به سمت جنوب بین بورنئو و گینه نو قرار دارند و شامل مجموعه‌ای از آتشفشان‌ها و گودال‌های اعماق دریا در و اطراف Celebes و Moluccas هستند.

رابطه بین این سه خشکی به وضوح درک نشده است. تشکل‌های خشکی-دریای کنونی تا حدودی گمراه‌کننده هستند، زیرا دریاهایی که در قفسه‌های سوندا و ساهول قرار دارند کم‌عمق هستند و از نظر زمین‌شناسی جدید منشأ دارند. آنها به جای اینکه در کف اقیانوس واقعی باشند، روی توده قاره قرار دارند. قفسه سوندا در مجاورت دریای جاوه دارای نقش برجسته نسبتا کم است، شامل چندین صخره مرجانی است و آتشفشانی نیست. منظومه کوهستانی که در امتداد دریاهای چین جنوبی و سلبس این قفسه امتداد دارد و لبه بیرونی توده قاره آسیا را مشخص می‌کند، منطقه‌ای با نقش برجسته است و یکی از فعال‌ترین مناطق آتشفشانی در جهان است.

جزایر قفسه سوندا

بورنئو سومین جزیره بزرگ جهان و جزیره اصلی در قفسه سوندا است. کوه کینابالو، بلندترین قله در مجمع الجزایر جنوب شرقی آسیا، در واقع در اندونزی نیست. ارتفاع آن در گوشه شمال شرقی جزیره در ایالت صباح مالزی به 13455 فوت (4101 متر) می رسد. در غیر این صورت، نقش برجسته جزیره به ندرت از ارتفاع 5600 فوتی (1700 متری) فراتر می رود و بیشتر جزیره زیر 1000 فوت (300 متر) قرار دارد. روندهای ساختاری به خوبی جزایر مجاور تعریف نشده است، اگرچه یک سیستم کوهستانی وسیع (که شامل کوه کینابالو می شود) تقریباً از شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده است. کالیمانتان، که حدود سه چهارم جزیره را تشکیل می‌دهد، عمدتاً از دشت‌های مواج، با باتلاق‌های آبرفتی نزدیک ساحل و کوه‌های پوشیده از جنگل در اعماق داخلی تشکیل شده است.

  • مجمع الجزایر Riau در شرق سوماترا، در نزدیکی خروجی جنوبی تنگه مالاکا قرار دارد. این جزایر دارای هسته گرانیتی هستند و می توان آن را گسترش فیزیکی شبه جزیره مالایا در نظر گرفت. به استثنای برخی از ارتفاعات در مناطق غربی و جنوبی، جزایر گروه Riau عموماً از زمین های باتلاقی کم ارتفاع تشکیل شده اند.
  • سوماترا از شمال غربی به جنوب شرقی برای بیش از 1000 مایل (1600 کیلومتر) امتداد دارد و حداکثر عرض آن (شامل جزایر فراساحلی) حدود 325 مایل (525 کیلومتر) است. این جزیره در لبه بیرونی (غربی) خود توسط رشته ای از جزایر غیرآتشفشانی، از جمله Simeulue، Nias، و گروه Mentawai، که هیچ کدام پرجمعیت نیستند، احاطه شده است. سرزمین اصلی سوماترا به چهار منطقه فیزیکی اصلی تقسیم می شود: دشت ساحلی باریک در امتداد غرب. کوه های باریسان که طول جزیره را تا لبه غربی آن گسترش می دهد و شامل تعدادی آتشفشان فعال است. یک منطقه غیر آتشفشانی درونی از تپه‌های کم ارتفاع که به سمت سکوی پایدار سرزمین اصلی آسیا پایین می‌آیند. و دشت آبرفتی وسیع، که بیش از 100 فوت (30 متر) بالاتر از سطح دریا قرار ندارد، که نیمه شرقی جزیره را تشکیل می دهد. قسمت اعظم دشت شرقی جنگلی باتلاقی است که به سختی می توان به آن نفوذ کرد

سفر به اندونزی و ویتنام در تابستان

با توضیحات بالا، چنانچه قصد سفر به اندونزی را دارید می‌توانید با تور اندونزی یا تور ویتنام به این کشور زیبا سفر کنید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.